English
پاسخ به سوال 8

سوال 8- چگونه سوالات مناسب برای امتحان طرح نمائیم؟

 

 

با توجه به اینکه بر اساس طبقه بندی  بلوم (Bloom) و مدل اصلاح شده آن توسط آندرسون (Anderson)، یادگیری دارای سلسله مراتب مختلفی به شکل هرم است، جهت سنجش یادگیری در سطح مختلف نیز سوالات متناسبی می‌بایست طرح گردد.

  1. - پایین ترین سطح یادگیری به "یادآوردن یک سری اطلاعات" یا "حفظ کردن"  است (remember): ممکن است دانشجو مطلب را واقعاً نفهیده باشد و طوطی وار آنها را بیان نماید.
  2.  
  3. سوالات امتحانی که در این رده قرار می گیرند معمولاً از این کلمات استفاده می‌کنند:

 

  • ...........را تعریف کنید. 
  • چه کسی...........
  • چه تاریخی...........
  • کجا...........
  • چگونه...........
  • ........... را نام ببرید.
  •  
  • - یادگیری در یک سطح بالاتر توانایی "درک کردن" است (comprehend/ understand) :
  •  
  • در این سطح دانشجو می‌بایست توانایی خلاصه کردن، شرح دادن به زبان خود، مرتب کردن، سازماندهی نمودن را داشته باشد.

 

نمونه سوالات:

 

  • کدام موارد نشان دهنده...........هستند؟
  • موارد زیر را طبقه بندی نمائید.
  • ........... را توضیح دهید.
  •  
  • - یک سطح بالاتر یادگیری "به کاربردن" است apply)  :  در این سطح دانشجو می‌تواند معلومات خود را در شرایط و مسائل جدید به کار ببرد.
  •  
  • نمونه سوالات:
  •  
  • مسئله زیر را حل کنید.
  • ........... را محاسبه نمائید.
  •  
  • - درجه بعدی یادگیری "تجزیه و تحلیل کردن" است analyze):  در این سطح دانشجو می‌تواند مطلبی را به اجزاء تشکیل دهنده آن تقسیم نماید و روابط بین اجزاء را درک  و الگوها را استخراج کند.
  •  
  • نمونه سوالات:
  •  
  • چه ارتباطی بین  ........... و ........... وجود دارد؟
  • چه نتیجه ای از ........... می‌توان گرفت؟
  • چه شواهدی دال بر ........... وجود دارد؟
  •  
  • - یکی از بالاترین سطوح یادگیری "ارزیابی کردن" است  (Evaluation): در این سطح دانشجو توانایی نقد و قضاوت کردن بر اساس معیارهای مشخص را داراست.
  •  
  • نمونه سوالات:
  •  
  • چگونه ...........  را اولویت بندی می‌نمایید؟
  • اهمیت ........... در چیست؟
  • کدام مورد را انتخاب می‌کنید؟
  • آیا با ........... موافق هستید؟
  •  
  • - بالاترین سطح یادگیری توانایی ترکیب  اطلاعات مختلف به شیوه‌ای متفاوت و خلق محصول یا ایده جدید است (Create ):
  •  
  • نمونه سوالات:
  •  
  • چه تغییراتی در زمینه...........ایجاد می‌کنید؟
  • ........... را طراحی کنید.
  • چگونه می‌توان ........... را بهبود بخشید؟

 

 

منابع:

 

https://lo.unisa.edu.au/mod/book/view.php?id=611025&chapterid=106371

https://www.bloomstaxonomy.org/Blooms%20Taxonomy%20questions.pdf

http://faculty.academyart.edu/faculty/teaching-topics/teaching-curriculum/enhancing-teacher-student-interaction/different-types-questions-blooms-taxonomy.html

کتاب نوآوری در آموزش مهندسی تالیف دکتر حسین معماریان انتشارات دانشگاه تهران. چاپ سوم 1397

 

 

سوال قبل - سوال بعد


استعلام وضعیت عضویت
کلیه حقوق این وب سایت برای انجمن آموزش مهندسی ایران محفوظ است.