English
مشاهده خبر
بیانیه پنجمین همایش بین ‏المللی آموزش مهندسی ایران با تکیه بر بین ‏المللی سازی آموزش

بیانیه پنجمین همایش بین ‏المللی آموزش مهندسی ایران با تکیه بر بین ‏المللی سازی آموزش (دانلود)

 

باسمه تعالی

بیانیه

پنجمین همایش بین‏ المللی آموزش مهندسی ایران

با تکیه بر بین ‏المللی سازی آموزش

1- مقدمه

پنجمین همایش بین‏المللی انجمن آموزش مهندسی ایران (انجمن) با میزبانی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی (دانشگاه)، و همکاری فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران (فرهنگستان) و با حمایت مادی و معنوی تعدادی از شرکت های صنعتی و مراکز دولتی، که اسامی آنها در کتاب جامع محتوای همایش ذکر شده است، از تاریخ 30 آبان تا 2 آذرماه 1396 با دعوت از حدود 250 نفر از دست اندرکاران و صاحبنظران دانشگاهی و صنعتی و حضور تعدادی از مدعوین، اعضای هیأت علمی دانشگاه‏ها و دانش آموختگان مهندسی، در محل دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه برگزار شد. برنامه های اصلی این همایش شامل شش سخنرانی، هفت میزگرد و چهار نشست ارائه مقاله بود که در همه آنها به استثنای سخنرانی شام همایش، که به معرفی یکی از دستاوردهای مهم علمی و صنعتی مهندسین جوان ایران اختصاص داشت، به مسائل مرتبط با آموزش مهندسی و بین‏المللی سازی پرداخته شد. همچنین اعضای هیأت علمی دانشگاه‏های مختلف کشور در چهار کارگاه آموزشی مرتبط با آموزش مهندسی، که توسط اساتید داخلی و خارجی ارائه شدند، شرکت نمودند. در این همایش شاهد حضور فعال تر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و برای نخستین بار معاون آموزشی وزارت عتف و رئیس سازمان امور دانشجویان کشور، ریاست دو میزگرد همایش را بر عهده داشتند. همچنین برای نخستین بار در همایش های آموزش مهندسی، فرصتی برای طرح دیدگاه های دانشجویان و دانش آموختگان دوره‏های مهندسی در یک میزگرد اختصاصی در نظر گرفته شده بود. اطلاعات کاملی درباره کارگاه ها، سخنرانی ها، میزگردها، یادداشت های علمی و مقالات، در کتاب جامع محتوای همایش و نیز وب سایت انجمن ارائه شده است.

2- موضوعات و محتوا

در این همایش نیز همانند همایش های قبلی، آموزش مهندسی در ایران و جهان از جنبه های مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بر مطالبات و پیشنهادات ارائه شده در همایش های قبل نیز به شرح زیر تأکید شد:

  • ساماندهی و ارتقای کیفیت ارتباط صنعت و دانشگاه از روش‏های مختلف، نظیر بهبود برنامه های کارآموزی، بازدیدهای علمی،  استفاده از کارشناسان صنعتی در دانشگاه‏ها و ....
  • توجه بیشتر بر برنامه های توسعه و بالندگی اعضای هیأت علمی و تشویق و حمایت از اساتید در به کارگیری شیوه های نوین آموزشی
  • تربیت مهندسین در انطباق با استانداردهای جهانی از جنبه های مختلف علمی، مهارتی، بینشی و کارآفرینی
  • تعدیل گسترش کمی آموزش عالی و تمرکز بر توسعه کیفی
  • توجه به ارزشیابی دوره‏های آموزش مهندسی و تسهیل و توسعه فرهنگ ارزشیابی در مراکز آموزش عالی

 

  • ترویج و تشویق برنامه های میان رشته ای
  • کمک به گسترش پژوهش در آموزش مهندسی
  • توجه و تأکید جدی بر مسائل مرتبط با محیط زیست و توسعه پایدار در آموزش مهندسی
  • تشویق و حمایت از تأسیس دانشکده ها و برنامه های آموزشی علوم انسانی –اجتماعی (مدیریت، اقتصاد و ...) در دانشگاه  های فنی و مهندسی
  • ارتقای کیفی نظام های مهندسی موجود و برپایی نظام های مهندسی حرفه ای در شاخه های مختلف مهندسی
  • توجه به موضوع کارآفرینی و اشتغال در برنامه های آموزش مهندسی و دانشگاه‏های فنی و مهندسی

3- گزیده ای از مباحث و پیشنهادها

گزیده ای از نقطه نظرها و پیشنهادهای مورد تأکید حدود 35 نفر از خبرگان و کارشناسان دانشگاهی و صنعتی که در جریان برگزاری میزگردها به ابراز نظر و پاسخ به سوالات حاضرین پرداختند، در جدول زیر ارائه شده است. لازم به ذکر است که بر اساس هماهنگی های بعمل آمده، مشروح مطالب ارائه شده در میزگردها به تدریج و به نحو مناسب توسط انجمن منتشر خواهد شد.

ردیف

پیشنهاد

1

 پیگیری پیشنهادهای مطرح شده در همایش های قبلی و فعلی و تلاش در جهت ثمربخشی بیشتر و استفاده از نتایج این گردهمایی ها

 لازم به ذکر است که در همین ارتباط و با تصویب هیأت مدیره انجمن، کارگروهی برای پایش دستاوردها در زمینه آموزش مهندسی تشکیل و فعالیت هایی در  این زمینه آغاز شده است.

2

 ارتقای نحوه ارائه درس پروژه کارشناسی در برنامه های آموزش مهندسی

3

 به روز رسانی سیلابس و محتوای درس‏های رشته های مهندسی متناسب با تحولات علمی و صنعتی

4

 تقویت مهارت‏های دانشجویان مهندسی و ارتقای بینش و معلومات اقتصادی، مدیریتی و فناوری آنان به عنوان یکی از  انتظارهای اصلی صنعت از دانشگاه (تفکیک قائل شدن بین تربیت مهندس و تربیت محقق)

5

 حمایت از پیاده سازی نگرش های جدید و روش های موثر آموزش مهندسی نظیر آموزش مسئله محور، توجه به  تقویت خلاقیت دانشجویان و غیره در دانشگاه‏ها

6

 برنامه ریزی و اجرای سیاست مأموریت­گرایی برای فعالیت های بین‏المللی دانشگاه­های بزرگ کشور؛ به معنای تقسیم کشورهای هدف میان دانشگاه­های بزرگ. منظور از  کشورهای هدف، کشورهای پیرامون ایران هستند که در زمینه  علوم پایه و علوم مهندسی می­توانند گزینه­های مناسبی در راستای هدف بین­المللی سازی باشند.

7

 پررنگ سازی نقش دانشگاه­ها و اساتید در جذب دانشجوی خارجی؛ بدین معنا که محوریت اصلی ارزیابی و جذب  دانشجویان از حوزه ستادی وزارت علوم به دانشگاه­ها و اساتید مربوطه انتقال یابد. از مزایای مهم این مسأله، افزایش  کیفی سطح دانشجویان خارجی و درنتیجه ارتقای رتبه دانشگاه­ها خواهد بود.

8

 توسعه دوره­های مشترک مهندسی با دانشگاه­های خارجی (به خصوص کشورهایی نظیر فرانسه، آلمان، روسیه و کره  جنوبی با توجه به وضعیت فعلی روابط خارجی). دارا بودن مدارک معتبر به طور همزمان از دو کشور می­تواند موجب  ارتقای سطح آموزش عالی و فعالیت های بین‏المللی سازی شود.

9

 برگزاری درس‏هایی از دوره‏های کارشناسی ارشد و دکترا به زبان انگلیسی

10

 طراحی فرآیند جذب دانشجویان خارجی و تهیه یک سند جامع در این زمینه

11

 ایجاد و/یا توسعه بسترهای لازم برای انجام پروژه های مشترک بین‏المللی، دوره‏های فرصت مطالعاتی دانشجویان و  فعالیت همزمان اساتید در دانشگاه‏های خارج و داخل کشور

12

توسعه برنامه های حضور اساتید دانشگاه‏ها در صنعت

13

توسعه برنامه های حضور کارشناسان و مدیران صنعت در دانشگاه‏ها

14

جهت دهی و حمایت از دانشگاه‏ها در راستای مأموریت گرایی به معنی توجه به نیازها و مزیت های منطقه ای

15

استفاده بیشتر از ظرفیت‏های انجمن های علمی و تخصصی درطراحی، بازبینی و اجرای برنامه های آموزش مهندسی

16

توسعه سامانه های اطلاعاتی و نرم افزاری در راستای ارتقای کیفیت و بین‏المللی سازی آموزش مهندسی

17

ارزیابی مستمر و متناوب برنامه های آموزشی

18

ترویج مفاهیم کارآفرینی در بین مدیران دانشگاهی، اساتید، دانشجویان و انجمن های علمی و دانشجویی و نیز بازبینی برنامه های آموزش مهندسی در این راستا با اقداماتی از قبیل ارائه درس‏های اختیاری یا اجباری، توسعه آموزش‏های غیر رسمی و فوق برنامه و ایجاد انعطاف لازم در نظام آموزشی به منظور ترویج مفاهیم کارآفرینی

19

اصلاح آیین نامه ارتقا با هدف ارزش گذاری بیشتر به فعالیت های کیفی آموزشی و فعالیت های مرتبط با فناوری

20

الزام صنایع بزرگ به فعال کردن و مرتبط نمودن بخش های تحقیق و توسعه به دانشگاه‏ها

21

توجه و تأکید بر کاربردها، استفاده از مسائل صنعتی و بازدیدهای علمی و نیز به کارگیری و نمایش ابزار آزمایشگاهی و تجهیزات صنعتی مرتبط با موضوع درس تا حد امکان در ارائه درس‏های مهندسی

22

همزمانی ارائه درس‏های نظری با درس‏های آزمایشگاهی و کارگاهی مرتبط

23

بالا بردن میزان استفاده از برنامه نویسی، رایانه و نرم افزارها و اپلیکیشن ها در ارائه درس‏های مهندسی

24

ارتقا و تنوع بخشی به شیوه های ارزیابی دانشجویان در درس‏های مختلف

25

افزایش سهم درس‏های عملی (کارگاهی و آزمایشگاهی) در برنامه های آموزش مهندسی

26

افزایش سهم پروژه های نیاز محور و صنعتی در مقایسه با پروژه های صرفاً تحقیقاتی در دوره‏های تحصیلات تکمیلی (افزایش پژوهش در فناوری در مقایسه با پژوهش در علوم مهندسی)

27

تغییر دیدگاه از "ارتباط صنعت و دانشگاه" به "مشارکت صنعت و دانشگاه"

28

توسعه و تشویق پژوهش در آموزش مهندسی

29

افزایش توانایی‏های دانشجویان مهندسی در مهارت‏های ارتباطی بخصوص گزارش نویسی و ارائه شفاهی

 
4- بین‏ المللی سازی آموزش مهندسی

در خاتمه با توجه به موضوع اصلی پنجمین همایش بین‏المللی آموزش مهندسی (بین‏المللی سازی)، موارد دارای اولویت از نظر برگزارکنندگان همایش به شرح زیر اعلام می شود:

  •  حمایت از ارزشیابی برنامه های آموزش مهندسی در راستای استاندارد سازی برنامه های آموزش مهندسی و ارتقای آنها به تراز جهانی  
  • حمایت از برنامه های بازآموزی و ارتقای مهارت‏های آموزشی اساتید فنی و مهندسی به تراز جهانی
  • تسهیل و حمایت از فعالیت های بین‏المللی دانشگاه‏های فنی و مهندسی   
  • افزایش و نظام مند کردن ارتباط یا مشارکت صنعت و دانشگاه با هدف ارتقای کیفیت آموزش مهندسی

امید است که  با همکاری و مساعدت همه مراکز و نهادهای ذیربط و بویژه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به پیشرفت های قابل توجهی در زمینه های فوق  دست یافته و  گزارشی از این پیشرفت ها در ششمین همایش آموزش مهندسی ایران در دانشگاه فردوسی مشهد در سال 1398 ارائه شود.     

تعداد بازدید : 268
تاریخ انتشار : 1396/12/22 - 11:14
استعلام وضعیت عضویت
کلیه حقوق این وب سایت برای انجمن آموزش مهندسی ایران محفوظ است.