English
مشاهده خبر
بیانیه انجمن آموزش مهندسی ایران پیرامون تحول آموزش مهندسی با رویکرد آموزش مهارتی و ایجاد اشتغال

بیانیه انجمن آموزش مهندسی ایران پیرامون تحول آموزش مهندسی با رویکرد آموزش مهارتی و ایجاد اشتغال (دانلود)

 

به نام خدای بخشنده مهربان

بیانیه انجمن آموزش مهندسی ایران

پیرامون تحول آموزش مهندسی با رویکرد آموزش مهارتی و ایجاد اشتغال

 

توسعه علم و فناوری در زمینه­های اتوماسیون و دیجیتالی­شدن، بیش از 60% کسب و کارها را در جهان، تحت تأثیر قرار ­داده و  ضمن بی­رونق کردن برخی مشاغل، کسب و کارهای جدیدی ایجاد ­کرده است. دانشگاه­ها، بهترین مکان برای تبدیل علم به فناوری و آموزش مهارت­های لازم برای مواجهه با شرایط جدید هستند و این امر منجر به ظهور دانشگاه­های با مأموریت کارآفرینی و تجاری­سازی شده است.

کشور ایران، با سرمایه انسانی قابل توجه در نظام آموزش عالی مهندسی و جایگاه پنجم جمعیت مهندسی جهان، ظرفیت بالایی در استفاده از این سرمایه به عنوان موتور اقتصادی مبتنی بر فناوری دارد. با استفاده از این ظرفیت، می­توان علاوه بر تولید شغل، زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی را نیز فراهم آورد و شخصیت حرفه­ای دانشگاه­های مهندسی را با ثبت اختراع و تولید محصول دانش­بنیان همچون شخصیت علمی آن­ها، ارتقاء داد.

در این راستا، انجمن آموزش مهندسی ایران با تمرکز بر آموزش کارآفرینی، برنامه سخنرانی­های فصلی و کنفرانس خود را در سالی که گذشت، به شکل هدفمند به این مسأله اختصاص داد و سعی کرد با ایجاد جریان فرهنگی در نخبگان مهندسی کشور، توجه جامعه علمی- مهندسی را بیش از پیش روی کارآفرینی متمرکز نماید. جمع­بندی مباحث مطروحه، 5 حوزه را جهت اقدام و   برنامه­ریزی­های آتی دستگاه­های مسئول و نهادهای مرتبط مشخص نمود. این حوزه­­ها به طور خلاصه در ذیل آمده اند:

 

1-توسعه فرهنگ و ترویج کارآفرینی

                   1-1- ترویج فرهنگ کارآفرینی در میان دانشجویان، دانش آموختگان مهندسی و اعضای هیأت علمی،

                   1-2-بازنگری در قوانین و ساختارهای سوق­دهنده به مدرک­گرایی،

                   1-3-انتشار مجلات ترویج­کننده کارآفرینی فناورانه،

                   1-4-برگزاری نشست­های کارآفرینی در همایش­های تخصصی مهندسی.

 

2-آموزش کارآفرینی

2-1-طراحی و اجرای دوره­های کارشناسی ارشد حرفه ای مهندسی،

2-2-طراحی و اجرای دوره­های کهاد کارآفرینی فناورانه(15-12 واحد درسی مانند توسعه محصول جدید، طراحی کسب و کار، تدوین طرح و مدل کسب و کار فناورانه، رفتار کارآفرینانه)،

2-3-افزایش دروس اختیاری مرتبط با کارآفرینی در برنامه درسی رشته­های مهندسی (تدوین طرح کسب و کار فناورانه در رشته­های مهندسی، مبانی کارآفرینی فناورانه برای کلیه رشته­های مهندسی، طراحی و توسعه  محصول جدید با رویکرد کسب و کار)،

                  2-4-تبدیل تجارب حاصل از فعالیت­های کارآفرینانه به سرفصل دروس و موضوعات پژوهشی،

2-5-بومی­سازی سرفصل درسی و آموزشی رشته­ها،

2-6-بهره­گیری از ظرفیت شرکای تجاری و شرکت­های راه اندازی شده توسط دانشگاه ها در آموزش و توسعه فضای آموزشی،

2-7-آموزش مسأله محور (مطالعه موردی، بازی آموزشی، شبیه­سازها)،

2-8-بهبود کیفیت انجام کارآموزی و کارورزی، پروژه­های درسی، پایان نامه، کارگاه و درس­های عملی و مهارتی،

2-9-بهره­گیری از مدرسان مهمان، از صنعت در ارائه دروس،

2-10-ارائه دوره­های تقاضا- محور برای صنعت.

 

3-به ­روز رسانی سنجه­ های ارزیابی

3-1-تأکید بر ارزیابی و ارتقای اعضای هیأت علمی بر اساس شاخص­های کارآفرینی (از جمله ثبت اختراع، توسعه فناوری)،

3-2-جذب عضو جدید هیأت علمی با سابقه قوی­تر در زمینه کارآفرینی و نه صرفاً علمی،

3-3-ارزیابی یادگیری دانشجویان بر اساس توانایی شناختی، مهارتی و نگرشی و نه تنها معلومات.

 

4-تسهیل ارتباطات و تعاملات دانشگاه­ها

4-1-تقویت همکاری بین دانشکده­ای، میان گروهی و میان رشته­ای اعضای هیأت علمی،

                  4-2-تسهیل فرصت­های مطالعاتی صنعتی،

4-3-فراهم­کردن زمینه ارتباط سازمانی با صنعت، جهت یافتن فرصت­های کارآفرینی با عقد تفاهمنامه، بازدید و گفتگو با مدیران و کارآفرینان،

4-4-حمایت علمی و معنوی از دانش آموختگان و شرکت­های استقلال­یافته از دانشگاه،

4-5-تقویت و گسترش ارتباطات بین­المللی دانشگاه­ها با دانشگاه­های بینالمللی.

5-توسعه امکانات کارآفرینی

5-1-توسعه مراکز رشد، شرکت­های نوپا و پارک­های علم و فن آوری،

5-2-برگزاری رویدادهای کارآفرینانه فن­بازار در دانشگاه­ها،

5-3-برگزاری جشنواره کارآفرینی فناورانه در دانشگاهها (تجلیل از اعضای هیأتعلمی و دانشجویان و دانش آموختگان کارآفرین)،

5-4-پایش فعالیتهای کارآفرینی فناورانه در کلیه زیر بخش های مهندسی کشور توسط نهادهای مسئول،

5-5-ایجاد، توسعه و تقویت مراکز شتاب­دهی کسب و کارهای فناورانه،

5-6-تولید محصول از طریق ثبت اختراع و تأسیس شرکت­ نوپا،

5-7-جذب سرمایه از طریق تعامل با "صندوق نوآوری و شکوفایی"و "صندوق کارآفرینی امید"،

5-8-توسعه آزمایشگاههای مهندسی به آزمایشگاه­های کسب و کار فناورانه با ایجاد یک واحد شتاب­دهی کسب و کار تخصصی در کنار هر آزمایشگاه مهندسی،

                     5-9-  به عهده گرفتن بخشی از ریسک فعالیت­های کارآفرینانه اعضای هیأت علمی، دانشجویان و شرکت­های نوپا.

 

انجمن آموزش مهندسی ایران نیز با تمام توان نسبت به جریانسازی در جهت توسعه آموزش مهندسی با رویکرد کارآفرینی فناورانه، تلاش مستمر خواهد کرد.

تعداد بازدید : 203
تاریخ انتشار : 1396/12/19 - 9:59
استعلام وضعیت عضویت
کلیه حقوق این وب سایت برای انجمن آموزش مهندسی ایران محفوظ است.