English
پاسخ سئوال 21

معمولاً بازی ( چه به صورت سنتی یا بازی­های مبتنی بر رایانه) صرفاً برای سرگرمی استفاده می‌شوند و هدف خاص دیگری را دنبال نمی‌کنند. بازی سازی (gamification)  بهبود تجارب انسان از سیستم­ها با استفاده از عناصر جذاب و روان شناسی به کار رفته در بازی ها است  که در صنعت آموزش نیز کاربردهای خود را داراست. به کارگیری صحیح آن می‌تواند منجر به بهبود انگیزه یادگیری، جذابیت بیشتر، یادگیری عمیق‌تر و  تعهد بیشتر شود.

بر اساس تئوری انگیزش، چهار پایه اساسی برای انگیزه افراد وجود دارد که در بازی سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد: ارتباط با دیگران (موقعیت اجتماعی، ارتباطات اجتماعی، تعلق داشتن)، خودمختاری (خلاقیت، انتخاب، آزادی، مسئولیت پذیری)، خبرگی (یادگیری، پیشرفت فردی، ارتقاء مهارت­ها) و هدف (معنا،بشردوستی، دلیلی برای چراها). اکتشاف، رویارویی با چالش­ها، حل مسئله، کسب جایزه، پیشرفت به مراحل بعدی، کارگروهی با دیگران، رقابت پذیری، رویا پردازی و غافلگیر شدن از دیگر اصولی است که در بازی سازی کاربرد دارد.

منبع:

 

 Marczewski, A., 2015. Even Ninja Monkeys Like to Play: Gamification. Game Thinking & Motivational Design.


استعلام وضعیت عضویت
کلیه حقوق این وب سایت برای انجمن آموزش مهندسی ایران محفوظ است.