English
آسیب ناپذیر از ربات ( آموزش عالی در عصر هوش مصنوعی)

مقدمه مترجم

 

پیشرفت­ها و نوآوری­های علمی شگفت­ آور دهه گذشته در زمینه های مختلف مهندسی بویژه فناوری اطلاعات و ارتباطات، کامپیوتر، نرم افزار، هوش مصنوعی و رباتیک، اتوماسیون ماشین های قدرت گرفته ازهوش مصنوعی(AI)، داده های حجیم و تحلیل آنها، جهانی شدن،ایجاد شبکه های جهانی، محیط­ های یادگیری باز و درس های انبوه آزاد برخط (MOOCs) برای سهولت یادگیری در نقاط مختلف جهان، و نیاز به یادگیری مادام­العمر برای تمام مهندسین ایجاب می­کند که یک بازنگری اساسی در برنامه های آموزشی رشته های مهندسی بعمل آید.

از سال 1388 که انجمن آموزش مهندسی ایران تاسیس شد، و اینجانب به عنوان اولین رئیس هیأت مدیره انتخاب شدم­، دغدغه ارتقاء کیفیت آموزش مهندسی در انجمن مطرح بوده است. اکنون که ده سال از تأسیس آن می­گذرد­، در راستای ارتقاء کیفیت آموزش مهندسی، موضوع­ هایی مانند مهارت افزایی، استفاده از"تعامل همکارانه صنعت و دانشگاه"(co-op) برای افزایش مهارت های تجربی، بروز رسانی و آینده نگری برنامه های آموزش مهندسی مطرح شده است . این انجمن علاوه بر دغدغه های مربوط به موضوع های یادشده­، اعتقاد راسخی در ایجاد ارتباطات و برنامه­ های میان-رشته ای بخصوص با علوم انسانی دارد. از این­رو مترجم این کتاب بر آن شد که ترجمه کتاب را از طریق این انجمن انتشار دهد. امید است که محتوای آن مورد توجه مسئولان و برنامه ریزان آموزش علوم انسانی و مهندسی کشور قرار گیرد و در طراحی شغل های آینده، که به مهارت ها و توانایی های شناختی مرتبه بالاتری نیاز خواهند داشت، به آموزش علوم انسانی مرتبط شوند.

در اینجا لازم است یادآوری شود که مترجم با داشتن بیش از پنجاه سال سابقه کار در امور تدریس، خدمات آموزشی، پژوهشی و مدیریتی برای دانشجویان رشته­ های مهندسی به­ ویژه مهندسی برق و کامپیوتر، همواره تلاش کرده است که موضوعات درسی، محتوای آنها و برنامه­ های آموزشی را به روز نگه­ دارد و دانشجویان را با توجه به نیازهای آینده علمی، صنعتی و مهندسی آموزش دهد.

در راستای هدف فوق ­الذکر، آقای دکتر کیومرث جعفر شقاقی، با سابقه دوستی 55 ساله و با اطلاع از علاقه و توجه خاصی که اینجانب به توسعه و پیشرفت برنامه های آموزش مهندسی با نگرش به آینده داشت ه­ام، یک نسخه از اصل کتاب را در اختیار من گذاشت تا بیشتر در جریان نقش هوش مصنوعی در آینده آموزش مهندسی به ­ویژه آموزش عالی قرار گیرم.

با مطالعه بخش هایی از این کتاب و آشنایی با  نکات اساسی که می بایست در آینده آموزش عالی مد نظر قرار بگیرد و بخصوص توجه خاصی که در این کتاب به نقش علوم انسانی در امر آموزش مهندسی و تغییراتی که در علوم انسانی با توسعه هوش ماشینی و فناوری اطلاعات و داشتن ارتباطات نزدیک با رشته های مهندسی حاصل شده و خواهد شد و با تأکیدی که بر لزوم داشتن آموزش تجربی و مهارت­های عملی و برنامه های همکاری صنعت و دانشگاه در آن شده است، به ترجمه آن علاقه­مند شدم. لذا، با توجه به این که سال 1398 مقارن با تأسیس دهمین سالگردانجمن آموزش مهندسی است، و نیز ترجمه این کتاب در راستای اهداف این انجمن است، انتشار آن توسط انجمن انجام می­شود. امید است مورد استفاده دانشگاهیان به ویژه اعضای هیأت علمی رشته های مهندسی و علوم انسانی قرار گیرد.

 

 دکتر پرویز جبه دار مارالانی


استعلام وضعیت عضویت
کلیه حقوق این وب سایت برای انجمن آموزش مهندسی ایران محفوظ است.