English
اساسنامه انجمن

اساسنامه انجمن (دانلود)

 

فصل اول- کلیات و اهداف

 

ماده 1: به منظور گسترش، پيشبرد و ارتقاي علمي آموزش مهندسي در ايران و توسعه کيفي نيروهاي متخصص و بهبود بخشيدن به امور آموزشي و پژوهشي در زمينه ­هاي مختلف مهندسي يا رشته­ هاي مرتبط، انجمن آموزش مهندسي ايران که از اين پس در اين اساسنامه انجمن ناميده مي شود، تشکيل مي­شود.

ماده 2: انجمن موسسه ­اي علمی، غيرانتفاعي و غیرسیاسی است و در زمينه ­هاي علمي، پژوهشي و فني فعاليت مي کند و از تاريخ ثبت، داراي شخصيت حقوقي است و رئيس هيأت مديره آن(رئیس انجمن) نماينده قانوني انجمن است.

ماده 3: مرکز انجمن در شهر تهران است و شعب و شاخه­ های آن پس از تصویب هیأت مدیره انجمن مي­تواند در هر منطقه از کشور تشکيل شود.

    تبصره 1:  نحوه تشکیل و اداره شعب و شاخه ­های انجمن بر اساس آئین نامه­ ای که به تصویب هیأت مدیره می رسد، خواهد بود.

   تبصره2: هیأت مدیره مي­تواند در صورت لزوم نسبت به تغيير نشاني مرکز اصلي انجمن اقدام کند، به شرط آنکه موضوع در روزنامه رسمي کثيرالانتشار اعلام شود و کتباً به اطلاع کميسيون انجمن­هاي علمي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري برسد.

ماده 4:انجمن از تاريخ تصويب اين اساسنامه براي مدت نامحدود تشکيل مي­شود و ملزم به رعايت قوانين جمهوري اسلامي ايران است.

فصل دوم- وظايف و فعاليت­ها

ماده 5:  به منظور نيل به هدف­هاي مذکور در ماده (1) اين اساسنامه، انجمن اقدامات زير را به عمل خواهد آورد:

5-1- رصد وضعیت آموزش مهندسی کشور و انتشار گزارش و بیانیه در این خصوص

5-2- پژوهش در آموزش مهندسی در سطح ملی و بین­ المللی

5-3- همکاري با نهادهاي سیاستگذار، قانونگذار، اجرايي و علمي ملی و بین­المللی در زمينه تدوین، ارزيابي، بازنگري و اجراي طرح­­ها و برنامه­ هاي مربوط به امور آموزش و پژوهش در زمينه آموزش مهندسی

5-4- ترغيب، تشويق و تجليل از پژوهشگران و استادان ممتاز

5-5- ارائه خدمات آموزشي، پژوهشي و فني

5-6- برگزاري گردهمايي­هاي علمي در سطح ملي، منطقه اي و بين­المللي

5-7- انتشار کتب و نشریه­ های علمي

فصل سوم – انواع و شرايط عضويت

ماده 6: انجمن پنج نوع عضویت با عناوین پیوسته، وابسته، دانشجویی، افتخاری و حقوقی دارد که شرایط هر یک به شرح زیر است:

6-1- عضويت پيوسته:

موسسان انجمن و کليه افرادي که حداقل داراي درجه کارشناسي­ ارشد در رشته­ هاي مختلف مهندسي یا رشته­ هاي مرتبط به تشخیص هیأت مدیره باشند، مي­توانند به عضويت پيوسته درآيند.

6-2- عضويت وابسته:

اشخاصي که داراي درجه کارشناسي هستند و مدت 5 سال به نحوي در يکي از رشته­ هاي مهندسي یا رشته­ هاي مرتبط به تشخیص هیأت مدیره شاغل باشند.

تبصره 1: عضویت اعضای وابسته ­ای که دارای حداقل سه سال سابقه عضویت در انجمن بوده و فعالیت ارزنده­ای برای تحقق اهداف انجمن انجام داده باشند، در صورت تصویب هیأت مدیره انجمن می تواند به عضویت پیوسته تبدیل شود.

6-3- عضويت دانشجويي:

کليه دانشجوياني که در رشته­ هاي مختلف مهندسي يا رشته­ هاي مرتبط به تشخیص هیأت مدیره به تحصيل اشتغال دارند.

6-4-  عضويت افتخاري:

شخصيت­ هاي ايراني و خارجي که مقام علمي آنان در زمينه­ هاي مهندسي حائز اهميت خاص باشد، يا در پيشبرد اهداف انجمن کمک ­هاي موثر و ارزنده ­اي نموده باشند، با تصویب هیأت مدیره می توانند به عضویت افتخاری انجمن درآیند.

6-5- اعضاي حقوقي

سازمان­های دولتی و غیر دولتی که در زمينه­ هاي علمي، پژوهشي و فنی مرتبط، فعاليت دارند مي توانند به عضويت حقوقی انجمن درآيند.

تبصره2: اعضاي حقوقی به مثابه عضو پیوسته انجمن محسوب مي­شوند و نماینده قانونی آنها می­تواند با حق رأی در مجامع انجمن شرکت نماید.

تبصره3: انجمن می­تواند نسبت به تعریف سطوح و رتبه ­های مختلف برای هر یک از انواع عضویت فوق­ الذکر، بر اساس آئین نامه ­ای که به تصویب هیأت مدیره خواهد رسید، اقدام نماید.

ماده 7: هر يک از اعضاء، سالانه مبلغي را که ميزان آن توسط مجمع عمومي تعيين می‏شود به عنوان حق عضويت پرداخت   خواهد کرد. پرداخت حق عضویت اعضاء به صورت چندساله یا مادام ­العمر بر اساس آیین نامه­ ای که به تصویب هیأت مدیره    خواهد رسید، امکان پذیر است.

تبصره 1:پرداخت حق عضويت، هيچ گونه حق و ادعايي نسبت به دارايي انجمن براي عضو ايجاد نمي­کند.

تبصره 2: اعضاي افتخاري انجمن از پرداخت حق عضويت معاف هستند.

ماده 8: عضويت در يکي از موارد زير خاتمه مي يابد:

8-1- استعفاي کتبي

8-2- عدم پرداخت حق عضويت سالانه

تبصره: تأیيد خاتمه عضويت با هیأت مدیره است.

فصل چهارم- ارکان انجمن

ماده 9:ارکان اصلي عبارتند از:

الف: مجمع عمومي      ب:هیأت مدیره       ج: بازرسان

الف: مجمع عمومي

ماده 10:مجمع عمومي از گردهمايي اعضاي پيوسته به صورت عادي يا فوق ­العاده تشکيل مي شود.

10-1- مجمع عمومي عادي، سالي يکبار تشکيل مي شود و با حضور يا رأي کتبي نصف به علاوه يک کل اعضاي پيوسته انجمن رسميت مي ­يابد و تصميمات با اکثريت آراء معتبر است.

10-2- مجمع عمومي فوق­ العاده در موارد ضروري با دعوت هیأت مدیره يا بازرسان و يا با تقاضاي کتبي يک سوم اعضاي پيوسته تشکيل مي­شود.

10-3- در صورتي که در دعوت نخست، جلسه مجمع عمومي رسميت نيافت، جلسه دوم به فاصله حداقل بيست روز بعد تشکيل مي­شود و با تعداد حاضر در جلسه، رسميت خواهد يافت. در ضمن، اخذ آراء مي­تواند به صورت مکاتبه­ اي (کاغذی یا الکترونیک)  بر اساس آيين نامه ­اي که توسط هیأت مدیره، تدوين مي­شود انجام شود.

تبصره 1:دعوت براي تشکيل مجامع عمومي به صورت کتبي (کاغذی یا الکترونیک) يا آگهي در روزنامه کثيرالانتشار است و بايد حداقل پانزده روز قبل از تشکيل مجمع، به اطلاع اعضاي پيوسته برسد.

تبصره 2:يک سوم اعضاي پيوسته مي­توانند مستقيماً اقدام به دعوت براي تشکيل مجمع عمومي فوق­ العاده نمايند، مشروط بر اينکه هیأت مدیره و نيز بازرسان انجمن به تقاضاي ايشان پاسخ منفي داده باشد و در چنين حالتي، ايشان بايد در آگهي دعوت     به عدم اجابت درخواست خود، توسط هیأت مدیره يا بازرسان تصريح نمايند.

تبصره 3:در صورت تحقق تبصره فوق، دستور جلسه مجمع منحصراً موضوعي خواهد بود که در تقاضانامه ذکر شده است.

 تبصره 4:شرايط تشکيل مجمع عمومي فوق­ العاده همانند شرايط تشکيل مجمع عمومي عادي است و تصميمات با دو سوم آراء معتبر است.

ماده 11: وظايف مجامع عمومي

11-1- مجمع عمومي عادي

  • انتخاب اعضاي هیأت مدیره و بازرسان
  • تصويب خط مشي انجمن
  • بررسي و تصويب پيشنهادهای هیأت مدیره و بازرسان
  • تعيين ميزان حق عضويت
  • عزل هیأت مدیره و بازرسان
  • بررسي و تصويب ترازنامه و صورتجلسات درآمدها و هزينه ­هاي سال مالي گذشته و بودجه سال آتي انجمن

11-2- مجمع عمومي فوق­العاده

  • تصويب تغييرات در مفاد اساسنامه
  • تصويب انحلال انجمن

تبصره 1:جلسات مجمع عمومي عادي و فوق ­العاده با حضور نماينده تام ­الاختيار کميسيون انجمن­هاي علمي ايران رسميت مي­يابد.

تبصره2:  مجامع عمومي توسط هيأت رئيسه­اي مرکب از يک رئيس، يک منشي و دو ناظر اداره مي­شوند.

تبصره3:اعضاي هيأت رئيسه با اعلام و پذيرش نامزدي خود در مجمع انتخاب مي­شوند.

تبصره4:اعضاي هيأت رئيسه مجامعی که در آنها انتخابات برگزار می­شود نبايد از بين کساني باشند که خود را در انتخابات   هیأت مدیره و بازرسان کانديدا کرده­ اند.

ب: هیأت مدیره

ماده 12:هیأت مدیره انجمن مرکب از 7 عضو اصلي و 2 عضو علي­ البدل است، که هر 3 سال يکبار با رأي مخفي از ميان     اعضاي پيوسته انجمن انتخاب مي­شوند.

12-1- هيچ يک از اعضاء نمي توانند بيش از 2 دوره متوالي به عضويت هیأت مدیره، انتخاب شوند.

12-2-عضويت در هیأت مدیره افتخاري است.

12-3- هیأت مدیره حداکثر تا يک­ماه پس از انتخاب شدن، تشکيل جلسه داده و نسبت به تفکيک وظايف خود با انتخاب رئیس، نایب رئیس، دبیر و خزانه دار انجمن اقدام مي­نمايد.

12-4- افتتاح حساب­ها، کليه اسناد تعهدآور و اوراق بهادار با امضاي رئيس یا نایب رئیس و خزانه­ دار یا افراد مجاز از سوی آنها همراه با مهر انجمن و  نامه­ هاي رسمي با امضاي رئيس يا افراد مجاز از سوی وی معتبر است.

تبصره:افتتاح حساب برای شعب یا شاخه­ های انجمن، عیناً به همین روال صورت می­گیرد و صاحبان امضای مجاز، حسب مورد به بانک معرفی می شوند.

12-5- هیأت مدیره موظف است برحسب نياز، هر يک­ماه يک­بار تشکيل جلسه دهد. فاصله بين ارسال دعوتنامه (کاغذی یا الکترونیک) يا تلفن با تاريخ تشکيل جلسه هیأت مدیره، حداقل سه روز است.

12-6-جلسات هیأت مدیره با حضور اکثريت اعضاء رسميت مي­يابد و تصميمات متخذه با اکثريت آراي موافق، معتبر است.

12-7-کليه مصوبات هیأت مدیره ثبت و پس از امضاي اعضاء، در سوابق جلسات هیأت مدیره نگهداري مي شود.

12-8- شرکت اعضاي هیأت مدیره در جلسات ضروري است و غيبت هريک از اعضاء، بدون عذر موجه به تشخيص هيأت مديره   تا سه جلسه متوالي و پنج جلسه متناوب در حکم استعفاي عضو غايب خواهد بود.

12-9- در صورت غیبت هر یک از اعضای اصلی هیأت مدیره، یکی از اعضای علی­ البدل حاضر در جلسه (به ترتیب آرای مأخوذه از مجمع) به طور موقت در آن جلسه جایگزین او خواهد شد و درصورت استعفاء، برکناري يا فوت هريک از اعضاي هیأت مدیره، عضو علي ­البدل براي مدت باقيمانده دوره عضويت، جانشين وي می شود.

12-10- شرکت بازرسان در جلسات هيأت مديره بدون داشتن حق رأي مجاز است.

ماده 13:وظايف و اختيارات هیأت مدیره به شرح زيراست:

13-1- تصویب تشکيل کمیته ­ها، گروه­هاي علمي، شعب و شاخه ­های انجمن و تعيين وظايف و نظارت بر فعاليت آنها

13-2- هیأت مدیره مي­تواند هر اقدام و معامله را که ضروري بداند در مورد نقل و انتقال اموال غيرمنقول و تبديل به احسن يا ترهين و فک رهن و استقراض انجام دهد.

13-3- جز درباره موضوعاتي که به موجب مفاد اساسنامه، اخذ تصميم و اقدام درباره آنها در صلاحيت خاص مجامع عمومي است، هیأت مدیره کليه اختيارات لازم براي اداره امور را مشروط به رعايت حدود موضوع فعاليت انجمن، دارا است.

13-4- تهيه گزارش سالانه و تنظيم ترازنامه مالي و صورتحساب درآمدها و هزينه ­هاي انجمن براي تصويب در مجمع عمومي و ارائه به مرجع نظارت در موقع مقرر

13-5- انتخاب و معرفي نمايندگان انجمن براي شرکت در مجامع علمي داخلي و خارجي

13-6- اجراي طرح­ها و برنامه­ هاي علمي در چارچوب وظايف انجمن

13-7- جلب هدايا و کمک هاي مالي

13-8- اهداي بورس­ هاي تحقيقاتي و آموزشي

13-9- اتخاذ تصميم در مورد عضويت انجمن در مجامع علمي داخلي و خارجي با رعايت قوانين و مقررات جاري کشور

13-10- ارسال گزارش­هاي لازم به کميسيون انجمن­هاي علمي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري

13-11- هیأت مدیره موظف است ظرف حداکثر 4 ماه پيش از پايان دوره تصدي خود، نسبت به فراخواني مجمع عمومي و انتخاب هیأت مدیره جديد، اقدام و بلافاصله نتايج را همراه با صورتجلسه مجمع عمومي براي بررسي به کميسيون انجمن­هاي علمي   ارسال نمايد.

تبصره 1: هیأت مدیره پيشين تا تأييد هیأت مدیره جديد از سوي کميسيون انجمن­هاي علمي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري مسئوليت امور انجمن را بر عهده خواهد داشت.  

تبصره 2: هیأت مدیره می­تواند با پیشنهاد رئیس انجمن، عناوین سمت­های مدیریتی را برای انجام بخشی از امور اجرایی انجمن تصویب نماید. عزل و نصب افراد در این سمت­ها با پیشنهاد و حکم رئیس انجمن و تصویب هیأت مدیره صورت می گیرد.

ماده 14:  وظایف و اختیارات رئیس انجمن (رئیس هیأت مدیره انجمن) عبارتند از:

14-1- اداره امور جاری انجمن طبق اساسنامه و مصوبات مجمع عمومی

14-2- اقامه دعوی و پاسخگویی به دعاوی اشخاص حقیقی یا حقوقی در تمام مراجع و مراحل دادرسی با حق تعیین وکیل و حق توکیل به غیر

14-3- دعوت برای تشکیل جلسات مختلف ازجمله جلسه هیأت مدیره و ...  و اداره جلسات

14-4-  نمایندگی انجمن درکلیه مراجع با حق توکیل به غیر و ایجاد ارتباط و مکاتبه با اشخاص حقیقی و حقوقی و مراجع رسمی دولتی و غیر دولتی

14-5- نظارت بر اداره کلیه تشکیلات انجمن و صرف هزینه ها، طبق آیین نامه­ های مصوب

14-6- انجام وظایف محوله از طرف هیأت مدیره و ارائه پیشنهاد­های لازم به هیأت مدیره برای نیل به اهداف انجمن

تبصره: رئیس انجمن می تواند با مسئولیت خود، بخشی از اختیارات خود را در چارچوب مصوبات هیأت مدیره به افراد دیگر  واگذار کند یا از میان اعضای هیأت مدیره، فردی را به عنوان قائم مقام تعیین کند.

ج- بازرسان

ماده 15: مجمع عمومي عادي 2 نفر را به عنوان بازرس اصلي و 1 نفر را به عنوان بازرس علي­ البدل براي مدت 3 سال انتخاب مي ­نمايد.

تبصره 1: انتخاب مجدد بازرسان بلامانع است.

تبصره2:اگر بازرس اصلی به هر علت از انجام وظایف خود معذور باشد، وظایف او به بازرس علی­ البدل محول می­شود.

ماده 16: وظايف بازرسان به شرح زير است:

16-1- بررسي اسناد و دفاتر مالي انجمن و تهيه گزارش براي مجمع عمومي

16-2- بررسي گزارش سالانه هیأت مدیره و تهيه گزارش از عملکرد انجمن براي اطلاع مجمع عمومي

16-3- گزارش هرگونه تخلف هیأت مدیره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومي

تبصره: کليه اسناد و مدارک انجمن اعم از مالي و غير مالي در هر زمان و بدون قيد و شرط، بايد از سوي هیأت مدیره براي بررسي در دسترس بازرسان قرار گيرد.

فصل پنجم: گروه­هاي علمي  و کمیته­های انجمن

ماده 17: انجمن مي­تواند گروه­ها و کميته­هاي زير را تشکيل دهد که بر اساس شرح وظايفي که از سوي هیأت مدیره براي آنها تعيين شود به فعاليت مي­پردازند. 

  1. گروه­هاي تخصصي
  2. کميته ارتباطات و انتشارات
  3. کميته ارزشیابی آموزش مهندسی
  4. کمیته ارکان و منابع انسانی
  5. کمیته برنامه­ ریزی و پایش دستاوردها
  6. کميته توسعه عضویت و شاخه­ های انجمن
  7. کمیته جوایز
  8. کميته فعالیت­های آموزشی و تخصصی
  9. کميته همکاری­ های بین ­الملل

تبصره: انجمن حسب نیاز مجاز به تشکيل گروه­ها و کميته­ هاي ديگر نیز است.

 فصل ششم: بودجه و مواد متفرقه

ماده 18:منابع مالي انجمن عبارتند از:

18-1- حق عضويت اعضاء

18-2- درآمدهاي ناشي از ارائه خدمات آموزشي و پژوهشي و مشاوره اي و فروش کتب و نشریه ­های علمي

18-3- دريافت هدايا و کمک­ها

18-4- کليه عوايد و در آمدهاي انجمن صرف اهداف و موضوع ماده 5 اين اساسنامه خواهد شد.

ماده 19: درآمدها و هزينه­ هاي انجمن در دفاتر قانوني، ثبت و شرح آن هر سال پس از تصويب در مجمع عمومي به کميسيون انجمن­هاي علمي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ارسال مي شود.

ماده 20:کليه وجوه انجمن در حساب­های مخصوصي به نام انجمن نزد بانک­هاي کشور نگهداري مي شود.

ماده 21: هيچ­يک از موسسان يا صاحبان سرمايه، حق برداشت يا تخصیص هيچ­گونه سودي اعم از سود سهام يا سرمايه را نداشته و خود و وابستگان درجه يک آنها نمي توانند مبادرت به انجام معاملات با انجمن نمايند.

ماده 22: کليه مدارک و پرونده مالي و غيرمالي مرتبط با فعاليت­هاي انجمن در محل دفتر مرکزي انجمن نگهداري مي شود و در موقع مراجعه ناظرین يا ساير مراجع صلاحيت دار، در اختيار آنان قرارخواهد گرفت.

ماده 23: هرگونه تغيير در مفاد اساسنامه، پس از تصويب کميسيون انجمن­هاي علمي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري معتبر است.

ماده 24: انجمن تابعيت جمهوري اسلامي ايران را دارد و اعضاي آن به نام انجمن حق فعاليت سياسي يا وابستگي به گروه­ها و احزاب سياسي را ندارند.

ماده 25: در صورت تصويب انحلال انجمن در مجمع عمومي، همان مجمع، هیأت تسويه­اي براي پرداخت ديون و وصول مطالبات انجمن انتخاب خواهد کرد. هيأت تسويه موظف است پس از وصول مطالبات و پرداخت بدهي ­ها کليه دارايي­ هاي منقول و غير منقول انجمن را با نظارت وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به يکي از مؤسسات آموزشي يا پژوهشي کشور واگذار کند.

ماده 26: اين اساسنامه مشتمل بر 6 فصل، 26 ماده و 24 تبصره در جلسه مورخ 08/07/88 مجمع عمومي انجمن به تصويب رسيد و اصلاحات آن در جلسه مجمع عمومی فوق­ العاده مورخ 6/4/98 تصویب شد و از تاریخ تأیید توسط کمیسیون انجمن­ های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ثبت آن، معتبر است.

 

 


استعلام وضعیت عضویت
کلیه حقوق این وب سایت برای انجمن آموزش مهندسی ایران محفوظ است.